Alt du skal vide om Volkswagen ID.3 2022

Billeder af volkswagen id3 fra alle vinkler

For at begynde med at snakke om Volkswagen ID.3, er et godt sted at starte ved navnet. 3-tallet i id3 står for den tredje store Volkswagen launch i alt tid. Efter ”The beetle” i 1938 og ”golfen” i 1974. 

Hvorfor er det så lige at denne bil er så vigtig? ID 3 er Volkswagens første elektriske bil der skal i fuld produktion. Det er ikke fordi de ikke har lavet elektriske biler før, de har jo sat et batteri i en golf og prøvet andet, men dette er den første elbil de producerede, og stadig producerer, som masseproduktion. 

Som Volkswagen er set ofte gøre før, går de efter at få succes som en mainstream bil. Der skal være så bred en målgruppe at flest mulig kan lide bilen og have råd til produktet. Elbiler er til gengæld ikke så sjældne at se længere så Id3 er oppe imod andre elbiler som Renault Zoe og Tesla model 3. 

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler i 2022

Pris

Når man er i den lavere prisklasse ved bilen, gør det ikke så meget sammenlignet med Nissan Leaf, da id.3 har et meget mere lækkert interiør en dem. Derimod når man vælger de mere dyre pakker til bilen kommer prisen helt tæt op til en Tesla model 3, som klart har både et bedre assistentsystem, med bedre skærme dertil og et mere luksuriøst interiør lavet i lækre materialer. 

Den højeste pris på 384.995 kr. er stadig ikke millioner i forhold til de millioner af drømme som Volkswagen mener bilen opfylder for dig, men samlet set bliver bilen billigere end den normale golf i udgifter, da du får en billigere ejerafgift og forsikring, samt alle de ekstra periferiydelser der medfølger og en god samvittighed med en Co2 neutral bil.

Brugervenlighed

I sin jagt på det mest minimalistiske look har Volkswagen fjernet alle knapper. Desværre er der noget ved måden skærmen der har erstattet knapperne er sat op på, der gør det til en normal ting at man kan ved tilfælde ramme knapper der ikke var ens hentydning som f.eks. nødblinket der kan have stor indflydelse på den trafik du kører i. 

Det er også sat en smule akavet, på den måde man skal swipe for at skrue op og ned for temperatur og lyd på det man nu lytter til.  Nogle af de ting kan også styres på rattet som f.eks. lyd på det man lytter til, men de ting man styre der er alle sat sammen på et lille stykke plastik, hvor man heller ikke altid er 100% sikker på om man rammer de rigtige knapper selvom der er en smule vibration når man trykker på dem. 

Vinduerne

Til sidst har vi styresystemet til vinduerne som er som det plejer hvor den har fået lov til at beholde knapperne med ved førersædet er der nu kun 2 knapper. Så hvis man vil åbne og lukke vinduet fra førersædet, skal man trykke på ”rear” som sidder lige over der nu gør at knapperne styrer vinduerne bagved. Desværre er det ikke altid at den slår over til bagved og tilbage når man skal trykke på knappen og det kan virke en smule irritabel. Det er ikke for at klage over den nye teknologi der bliver udviklet til mange nye biler, men det føles som et skridt tilbage i brugervenlighed. 

I det hele taget er standard skærmen, der følger med alle versioner af Id.3 bilen, ikke i nærheden af rivalerne som f.eks. Tesla model 3 og Kia e-Niro. Layoutet er forvirrende sat op og systemet på skærmer glitcher, hvilket ikke efter egen mening er effektivt nok.

Performance

Bilen kører selvfølgelig ikke så langt på en fuld opladning som testen har givet svar på. Når du kommer ud og kører i den virkelige verden og kører i dit eget tempo vil der være mange ting der spiller ind over hvorfor bilen ikke performer lige så lang rækkevidde som du havde håbet. Både temperaturen, hvor og hvornår du kører, har indvirkning på udfaldet. 

Hvis du kører i byen i en langsommere fart, giver det mening at bilen kan kører meget længere, i forhold til hvis du tog den med ud på motorvejen, og lå på grænsen til en bøde i fart i en længere distance. Hvad du nok bliver mest overrasket over, hvis du skifter til en elbil fra en benzindrevet bil er, at hvis vejret er meget koldt kan det begrænse rækkevidden med helt op til 140 km kortere end en normal sommerdag.

Detaljer

Bilen har 3 forskellige størrelser batterier den normale på 58 kwh, en billigere version på 48 kwh og den helt store på 77 kwh. Afhængig af størrelsen på batteriet kan bilen kører længere på en fuld opladning og en hurtigere topfart. Bilen er meget stille og til forskel for de fleste elbiler, har Id.3 en velbalanceret bremse som hverken er for sensitiv eller for sløv. 

Bilen er klart i sit rette element når den kører i byen, og har sensorer til parkeringsassistent system der stopper bilen for dig der til tider finder det svært at parkerer. Udover det har bilen et meget lavt vendecirkel på 10,2 meter der gør det nemt at komme rundt i byen. Bilen kan modtage meget strøm og kan derfor også oplades utroligt hurtigt, hvis du finder en opladestation på vejen der kan give så meget strøm ad gangen, men derhjemme kan det tage omkring 9 timer på hjemme lade standeren. 

Mange nye bilejere er bekymret for ladestandere til lange ture, men jeg kan hurtigt berolige dig med at der nu er ladestandere landet over, og det kun er en start for vi ved alle godt at fremtiden byder mange nye ladestandere, så det bliver lige så normalt som benzintankstationer. Bilen har også et cruise control system. Det er bare sådan at den ikke bare holder en i midten af vejen, men at den skubber bilen væk fra de hvide streger hvis man nærmer sig som er en smule irriterende.

Skiftet fra normal- til elbil

Volkswagen har gjort det utroligt nemt for forbrugeren at skifte til den spritnye elbil. Det har de blandt andet gjort ved følgende periferiydelser. 

  • 5 års service og reparationsaftale, hvilket betyder ingen udgifter til værksted, de første 5 år eller til 100.000 km. 
  • Ladestander til hjemmet så du ikke skal tænke på hvordan du får opladt bilen, som gør det lige så nemt at oplade din bil som det er at oplade din smartphone. 
  • Elregningen bliver nem at overskue ved et abonnement til billig strøm, som gør, at man har samme udgift til strøm hver måned, uanset hvor meget man har kørt.

For:

  • Kan købes i præcis den version der passer til dig
  • En billig Tesla
  • Årets bil 2021

Imod:

  • Kører ikke så langt som man tror
  • Plastik interiør

De forskellige versioner:

Der er blevet lavet imponerende 8 forskellige versioner af bilen, som kan passe til dine bestemte behov. Alle bilerne minder faktisk meget om hinanden, det er kun forskellen på noget ekstra lys eller en bestemt rude, der adskiller de fleste. Jeg vil kort komme ind på hver version af bilen.

City versionen er standerversionen. Bilen har det, man skal bruge og ikke mere.

Life er faktisk den bil, der kan køre længst efter den dyreste tour version. Så hvis du normalt har lange ture som en normal ting i din hverdag er det klar versionen til dig med det standardudstyr man har brug for.

Business, Style og Family er en god mellem kategori, der har basis udstyret samt nogle få ekstra tekniske gadgets.

I Tech, Max og Tour versionerne har du alt du kunne ønske dig. Det inkluderer navigations anvisninger I forruden samt meget mere. De eneste forskelle der er, er småting de forskellige biler har til forskel for hinanden. I min verden kan jeg ikke se hvad man får for de 25.000 man giver ekstra for at få tour version frem for Tech.

Udseende

Det ydre design har de beholdt mange træk fra deres golfbiler, men fordi der ikke ligger en kæmpe motor foran i bilen er snuden på bilen blevet forkortet. Samtidig med at forenden på bilen er blevet kortere er bilen også blevet en smule smallere, og højere end den golf vi kender til, hvilket gør det nemt at parkere i byen og skaber god plads inde i bilen til at sidde oprejst og bekvemt. 

Udover det er det også en trend at elbiler får et mere fremtids look som man også tydeligt ser, er blevet taget i brug her. Man kan få dækkene fra 18-20-tommers med futuristisk designede fælge der fuldender looket til lige præcis din bil.

Bilen har et lækkert komplet look, og det eneste jeg ikke kan lide ved det er de klistermærker Volkswagen sætter på siden bagerst på bilen. Klistermærkerne er anderledes for hver pakke du køber til bilen, men tilføjer intet nyttigt eller flot til looket. Samlet set er det en rigtig flot bil. 

Id3 indefra

billede af volkswagen indefra ved forsæde og skærm

Når man sætter sig ind i bilen, mærker man hurtigt at det er en minimalistisk look, da alle knapper er fjernet og bilen er installeret med flere skærme og assistentsystemer, der har erstattet alle knapperne. Når alle de overflødige ting er fjernet, kan man også mærke, en meget rummelig kabine med plads til både chaufføren og alle dets passagerer. 

Sædet kan tilpasses, som normalt til hvordan man foretrækker det. Rettet med display er også nemt at tilpasse til ens behov uden at forstyrrer udsyn til display eller vejen foran dig. 

Bilens materiale

Hele interiøret er meget komfortabelt at sidde i, men sæderne har en vis mangel på støtte både på kanterne af sædet og ryglænet. Og hvis du er en total bæredygtig nørd, bliver du også glad for at høre at sæderne er blevet lavet 20% af genanvendeligt materiale. 

Selve materialet bilens interiør er lavet i, er desværre ikke hvad man normalt forventer til Volkswagen. Volkswagen er kendt for, altid at have et lækkert interiør i gode materialer til alle nye biler. Det føles bare som om at det er blevet glemt lidt i ID.3. 

Der er ikke det mindste luksuriøse materiale i interiøret, som i de tidligere Volkswagen biler har haft, udover den smule materiale der er på toppen foran og lidt i siderne. Det hele er i hårdt plastik som resulterer i at man mister lidt følelsen af luksus.

Id3 bagsæde

detaljeret billede af bagsæde i Volkswagen id3.

Fordelen ved ID. 3´s interiør er klart den store mængde plads til passagererne og dig selv. Bilen har mere plads end Volkswagens golf som vi kender til. Der er også massere plads til passagererne bagi. Der er plads til at kunne strække sine ben, og da de har fjernet forhøjningen der normalt sidder i midten af biler, så personen der sidder i midten, også har god benplads. 

Udover det skaber den gode højde på bilen meget plads til at sidder oprejst. Bagagen er temmelig stor og matcher ca. Nissan e-Niro på plads.  Der er også masser af plads til drikkevare i alle de mange holdere, og små rum til andet og mobilopladning. Til gengæld har de også sat så mange kopholdere i at det næsten er for meget f.eks. i armlænet i midten bagved, der sidder akavet hvis man gerne vil have sin arm liggende der.

Skal ID. 3 være din næste bil?

Volkswagen har gjort det meget nemt for dig som forbruger at skifte til el med de pakkeløsninger jeg har nævnt tidligere. Hvis du er vant til at køre i en benzindrevet Volkswagen bil er det heller ikke så slemt at skifte over til el, ud over savnet til Volkswagens anerkendte og larmende gode motor, som bliver skiftet ud med et stille batteri. Hvis du specielt er vant til at eje en Golf, vil du også lægge særligt mærke til både en billigere ejerafgift og forsikring. 

Min anbefaling er, at i den lave pris ende, hvis det er det du har af budget, kan det klart anbefales. Der er klart at folk vælger ID.3 fremfor Renault Zoe eller Nissan Leaf til omkring samme pris. 

Men hvis du er typen der elsker hele pakken og har budgettet til det er det værd at tænke en ekstra gang over om det ikke er det værd at lægge de for penge mere for en Tesla model 3, og i dit tilfælde hvilken bil, der kan give dig den pakkeløsning med bilen som dit behov har brug for. Volkswagen er helt klar en perfekt bil hvis du søger efter en elektrisk familiebil. 

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler 2022 her.

Læs mere om Volkswagen id3