Alt du skal vide om Tesla Model 3 2022

Billede af tesla model 3, både indefra og bilens udseende

Tesla model 3 er den mest solgte bil i Danmark og jeg kan sagtens forstå hvorfor. Tesla er en bil konstant under udvikling som nemt kan opdateres ligesom du gør med en app. Mange har ventet længe på en Tesla der er mere i prisniveau så flere kan få lov til at nyde selskabet med en Tesla, og model 3 er din mulighed.

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler.

Pris

Hvis du kigger på den normale model 3 og Model 3 performance er den selvfølgelig meget dyrere. Hvis du vil have det smarte system med autopilot, koster det også ekstra. Hvis der er noget du ikke købte med til software systemet i bilen første gang, kan du altid tilkøbe det da Tesla har gjort det nemt ved, at man bare kan opdatere bilen ligesom en app opdatering til din mobil. 

Bilen kan købes i 3 versioner: Standard Range Plus, Long Range og Performance. De tre varianter har forskellig ydeevne, acceleration og rækkevidde, som selvfølgelig også medfølger forskellig pris. De forskellige priser og versioner på teslas hjemmeside i Danmark lyder på følgende, Standard Range Plus kr. 394.080, Long Range kr. 449.080 og Performance til kr. 495.268.

Brugervenlighed

Tesla er utrolig brugervenlig for dig der bruger iPad computer og andet i din hverdag, og hvis det ikke er dit scenarie, er det hurtigt at tillære sig med den brugervenlige skærm i bilen. Bilen er utrolig hurtig uden nogen lyd som er lækkert for dig selv og den by du kan komme ud for at køre igennem, gennem natten. 

Bilens Bremser er ligesom ID. 3 helt velafbalanceret i forhold til andre elbiler der enten er for sensitive eller sløve. En lækker detalje som Tesla har opdateret til alle biler, er kameraer der optager, hvis du er i en ulykke, du bremser hårdt eller hvis nogen nærmer sig din bil uden du er i nærheden. Det er en fin detalje som kan hjælpe dig i de uheldige situationer alle bilister kan komme ud for. 

Fordi bilen hele tiden udvikler sig, og får tilføjet nye features mens du ejer den skaber det en helt unik oplevelse og man kan altid glæde sig da det næsten er hver uge der er noget der bliver tilføjet ændret og så videre. 

Performance

Tesla model 3 har næsten den samme performance som model s, men til en meget lavere pris. I 2021 Har tesla udgivet en opdateret version som jeg har snakket om før der har fulgt op og har fået ændret de småting der nu skulle være ved bilen. Det er F.eks. den soft pad til opladning uden ledning af mobilen, der også holder mobilen stille. 

Udover denne ændring er der nu også: Sort rundt om vinduet i de nye biler. og model 3 har fået nye dæk med nye fælge- og hjul designs. Bilen har også fået nye forlygter der skaber en form for personlighed ved bilen da det er ligesom øjne der vågner op når man tænder bilen. 

Man kan nu også få hvidt i stedet for træplade foran i bilen, og der er ikke mere hylster i bagagerummet foran hvilket jeg mener er en downgrade da tingene nu skøjter rundt i rummet. Udover det mener jeg også at der er åndsvagt at de nye dørhåndtag er samme farve som bilen, hvilket gør det svært at finde håndtaget om aftenen da det sort på sort. Teslas biler, har alle desværre haft større problemer med batteriet i koldt vejr. 

Den rigtige rækkevidde

I forhold til hvad testen viser på hvor langt bilen kan kører passe på ingen måder desværre heller ikke. Det er ikke kun Tesla model 3, men alle elbiler. Det differentierer i forhold til din egen kørsel, farten du kører i om det er i byen eller på autoBahn i Tyskland og vejret. 

Det forhold der har mest indvirkning, er faktisk vejret for forskellen på en varm sommerdag og en kold vinterperiode kan begrænse Model 3´s rækkevidde med over 100 km. Fra den første udgivet elbil til den opdateret version i dag har Tesla fået lavet om på de mange fejl der var ved de første, men i dag er det klart en af de bedste elbiler på markedet.

Detaljer

Tesla model 3 kan komme fra A-B uden komplikationer med ”dual motor” i den forhjulstrukket bil.

Små detaljer du skal lægge mærke til inden du køber en Tesla model 3:

Dårlige ting:

  • Kun en farve i prisen sort
  • Alt skal gøres på systemet på iPad en
  • Det sorte look i midten kan nemt blive ridset.
  • Hvis man åbner bagagen til bagrummet, kan vand ryge ned i bagagerummet
  • Støttepælen foran i bilen er meget stor og skaber en uønsket blind vinkel.

Gode ting:

  • Når du indstiller destinationen til hvor du skal hen kan bilen planlægge batteriopladninger på turen, men den kan heller ikke være der længere end nødvendigt.
  • Opgraderinger til bil systemet kan opdateres online.
  • Interiør i bilen er nemt at gøre rent også sæderne.

Bilen har nogle forskellige modes til forskellige scenarier som:

  1. Sikkerhedssystemet, der kan filme mulige tyve og sige at de bliver set når de nærmer sig bilen.
  2. Dogmode, der kan holde den rette temperatur for din hund i bilen når du er væk, og den giver dig besked hvis du skal tilbage og redde den.
  3. Valet mode hvis du vil give bilen videre til nogen, som f.eks i lufthavnen kan du begrænse topfarten på bilen så den er sikker i andres hænder.

Bilens små overraskelser

Udover det er der også mange andre sjove overraskelser ved bilen. Tesla har proppet bilen med en masse sjove småting, som f.eks. varme i bilen foran med video af en ”brændeovn”, og god musik. Udover det kan man spille spil, tegne, se Mars og tilføje pruttelyde til de forskellige sæder med forskellige lyde, når folk sætter sig på dem. En mærkelig tilføjelse er at ma kan se YouTube, Netflix og Twitch hvilket normalt ikke er en god ting at gøre mens man kører.

Model 3 er drevet af en litium-ion batterier som er monteret i bilens gulv, her er de bedst beskyttet mod et sammenbrud og er hjælpsomt lavt for at holde tyngdepunktet i skak. 

Bilen har et meget sejt lade system som gemmer sig ved baglygten, ja faktisk næsten i baglygten som er en utrolig lækker feature. 

Opladning

Bilen kan oplade fra tomt til fyldt på 1,5 dag ved brug af din strøm derhjemme. Hvis du derimod gør brug af en nogle oplader rundt omkring på turen giver de meget mere strøm af gangen som bilen sagtens kan tage ind. Faktisk lader en super lader det på en halv dag, men hvis du gør brug af Teslas supercharge stationer kan det tage helt ned til 5-37 min at få fyldt bilen op med 80 % strøm, afhængigt af forskellige faktorer. 

Tesla model 3 udefra

Tesla model 3 har et meget gennemtrængende Sporty look, med f.eks. en fin detalje som den carbon fibre spoiler som får bilen til at se mere aerodynamisk ud på bagsiden, 20 tommer dæk med moderne fælge og fordi det er en elbil, kommer den uden grill foran på bilen. Tesla 3 minder meget om Tesla model s, men lidt mere moderne og selvfølgelig mindre. 

I den opdaterede version af Tesla model 3 er håndtagene også samme farve som resten af bilen og rammen rundt om vinduet er sort. Udover det er dæk og fælge også skiftet ud og fælgene ser endnu mere sporty ud end noget andet jeg har set.  

Tesla model 3 indefra

Tesla model 3 indefra ved forsædet.

Interiøret er designet i et meget moderne design meget få knapper. Hele interiøret er faktisk lavet i et utroligt lækkert materiale, så det ikke bare ser ud som en luksuriøs bil, men også føles sådan. Man kan få et lækkert stykke træ materiale henover til dashboardet foran i bilen, og sæderne er betrukket i en falsk form af læder, som er en form for vegansk læder til sæderne. 

Det skaber en behagelig siddeplads til de længere ture, næsten ligesom bilerne i 70’erne hvor det føles som om man næsten sidder i en sofa, det er et meget belejligt touch af komfort. Har du børn eller venner der plejer at sidde bag i bilen og klager over at de fryser. Så kan du glæde dig over at alle sæderne i bilen har varme i sædet også midtersædet bagi. 

I Tesla model 3 kan man tilvælge en glasplade til taget der går hele vejen tilbage så man har god udsigt til nattehimlen på den længere tur. Alt glasset i bilen er specielt produceret, så glasset blokerer 99% uv lys. Det er nemt at få en ideal køreposition med et ret der kan tilpasses efter dit behov, samt et sæde der kan tilpasses alle størrelser af mennesker. 

De mange kopholdere

I bilen er der masser af plads til drikkevarer i de mange kopholdere. Det kan være et problem i nogle af holderne med små dåser da holderne er så store at de små dåser har tendens til at ryste rundt. Udover det er der også opladning til mobil, hvilket der i den nye version af tesla 3 har fået opdateret så det ikke længere, er et irriterende lille rum med en mærkelig click funktion de ligger i. De ligger nu på et skridsikkert stykke stof så mobilen kan ligge frit fremme, i stedet for at ryste rundt nede i et lille rum. 

Udover at rummet er fjernet har de også lave et magnetisk spejl cover til spejlet foran i bilen som foldes lidt ligesom et iPad cover som de fleste har set.

Tesla model 3 indefra bagi

I bilen er der god plads, da der ikk er en forhøjning i midten af bilen bagi. Det skaber rigtig god plads til personen der sidder i midten på bagsædet. 

Desværre er der også nogle få ubehageligheder ved at sidde på bagsædet. Ens fødder sidder højt oppe grundet batteri under bilen der hæver gulvet. Det for en til at sidde i en position som om man skal på toilettet, og til lange ture kan det muligvis godt skabe ubehag og mange stop til offentlige toiletter. Udover det kommer vinduerne ikke særlig langt ned bagi som for nogen er et minus. 

Bilens store bagagerum

Til sidst har model 3 et lækkert bagagerum med 425 liter god plads, hvis man også bruger rummet under bagi. Udover det, er der også bagage foran i et lille rum da der ikke er en motor til at fylde pladsen.

Bilens skærme og styresystemer

Tesla er generelt utrolig overlegen på styresystemer og alt teknologi i forhold til de andre biler. Det kan desværre for nogen også blive for teknisk. Tesla model 3 kommer med en stor skærm i midten af bilen foran som stort set styrer alt ved bilen. 

Det kan til gengæld godt, blive en smule irritabelt for nogen under kørsel da man skal kigge skråt for at se hvor hurtigt man kører og at man for eksempel også skal gå igennem skærmen for at åbne en så lille ting som handskerummet, selvom det er en sikring for tyve. 

Som mange elbiler er begyndt på, har Tesla også udviklet en app til mobilen, som er en form for nøgle app. Herpå kan du låse bilen og låse den op igen uden nøglen til bilen. Hvis du ofte bliver nervøs for at bakke er det ikke en bekymring du behøves at have længere. 

Detaljer der giver kørefornøjelse

Jeg lagde specielt meget mærke til bag kameraet til at bakke med var i utrolig kvalitet, så du uden tvivl kan bakke med selvtillid. Bilens navigationssystem gør brug af google maps, som altid virker utroligt godt og er meget præcis med sin udregning af ankomst til destinationen. 

Skærmen kan vise alt, og hvis du ikke er en sikker bilist i trafikken, og vil slippe for at sidde og fumle med skærmen, kan du jo gøre brug af Teslas højt fungerende voice control, som rent faktisk virker. Den utrolige teknik kan også styre klimaet i bilen og hvor luften kommer ud. Tesla model 3 har et helt vildt anlæg i bilen med god kvalitet lyd også selvom du spiller højt.

Skal Tesla Model 3 være din næste bil?

Hvis du overvejer at købe en elbil og har råd til en Tesla model 3 er der ingen tvivl om at du bare skal slå til og købe den nu.

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler 2022 her

Læs mere om Tesla model 3.