Alt du skal vide om Kia E-Niro 2021

Billede af Kia e niro fra alle vinkler

Kia-E-Niro er en bil der lever op til dine forventninger, men ikke overrasker. Bilen er perfekt til dig der gerne vil have en familiebil og er klar til at slå over til en elbil. Bilen har utrolig god plads, samt en god pris. Det har den da det ikke er udseende, og mærke man køber bilen for men fordi den har og kan det det forventes.

Læs vores guide på de bedste elbiler 2021

Kia e-Niro udefra

Man kan ikke sige at der er blevet gjort meget ud af udseendet, for det er ikke det der har haft størst betydning. 

Det der betyder mest er at bilen skal fungere optimalt, være praktisk og at den kan leve op til dine krav. 

Hele udseendet er bygget op til at kunne optimere rækkevidden bilen kan køre. Alt fra forenden på bilen, til sidespejlene og vinduesviskerne er blevet designet til at udgøre mindst muligt vindmodstand. Det gør, at bilen kan køre så langt som den kan. 

Udover det er bilen jo meget fin. Bilen har en udseende der ligner at man har valgt at mødes på midten mellem en sporty SUV og en mindre normal hverdagsbil. 

Jeg er personligt fan af bilens udseende, da den formår at se luksuriøs og sporty ud samtidig med, at den ikke er alt for frembrusende. 

2021 tilføjelser

I 2021 fik Kia E-Niro nogle forskellige opgraderinger. En af dem er en tilføjelse af et anhængertræk man kan tilkøbe til bilen. I forbindelse med model årsskiftet er bilen blevet godkendt til at kunne trække en anhænger med trailer vægt op til 300 kg. 

Det er en stor hjælp for mange at man har det til at køre, med en lille trailer ud på genbrugspladsen med haveaffald, men så kan bilen heller ikke trække mere. Anhængertrækket kan nemlig ikke trække større ting som en campingvogn, da den kun er godkendt til at trække 300 kilo. 

Derimod er det ikke mange mennesker der får brug for at kunne trække mere. Den er blevet godkendt til at trække en trailer, både med og uden bremse. Med muligheden for at sætte en trailer på krogen, er der ingen undskyldninger for ikke at rydde ud i alt det gamle derhjemme, og du kan nemt fragte flyttekasser fra A til B. 

Mulighederne er mange, og også for dig med familie er det en god mulighed for at have anhænger til barnevogn eller de mange cykler når dig og din familie skal på ferie gennem Danmark.

Kia e-Niro indefra

Billede af forsæde i Kia e-niro

Kabinen ikke specielt charmerende, da der er brugt mange forskellige plastik materialer. Men rettet, sæderne og midt kontrollen føles luksus. 

Det skal dog siges, at sæderne formentlig ikke er rare at sidde i, i længden. Skærmen har det man forventer, og ikke mere. Du får en midterkonsol der er nem og brugervenlig at bruge, til at vælge mellem automatgearet. 

Skærm og systemer

Skærmen er ikke noget overdrevet system der kan alt. Kia har så valgt at beholde en del knapper ved siden af skærmen. Det synes jeg personligt selv er meget rart da det godt kan blive for meget i f.eks. en Tesla at alt skal gøres på skærmen. Derudover får man også et ret med knapper på, som gør nogle funktioner nemmere i bilen som f.eks. at slå automatisk cruise kontrol til. 

Du skal ikke købe bilen for stemmekontrollen der er inkluderet i bilen. Det siger jeg, da det desværre er begrænset hvad systemet kan.  Systemet er begrænset ved få sætninger og fungerer ikke optimalt.

Bilen har masser af plads, både i kabinen, bagsædet og bagagerummet. Bilen kommer med et rum i midten mellem chauffør og passagersædet hvor der er et sejt kopholder system med knap. Det betyder at det kan gå fra et større rum med plads til lidt af hvert og laves om til 2 kopholdere ved at trykke på en knap der for holderen op. 

Foran i bilen er der 2 usb stik til opladning, men der er intet usb opladning til bagsædet. En anden ting der er lidt irriterende bagi, er at vinduerne ikke går helt ned, men de går længere ned bagi end de fleste andre biler. 

Bagagerum

Bilen har et kæmpe bagagerum på 451 liter. I Kia e-niro kan man få et kæmpe rum bagi, når man lægger bagsæderne ned. Det gør at man kan få en hel cykel til at være bagi, når sæderne er nede. 

Nogle ting der irriteret mig ved bilen var, at den lavede mange bib lyde hele tiden, bilen havde et grafisk dårligt bakkamera og til sidst, at det kun er chaufførsædet der elektrisk kan indstilles, hvor man bliver nødt til at gøre det manuel ved passagersædet. 

Til dig med børn

Hvis du har 2 små børn, kan det glæde dig at der er gjort nemt til at sætte autostolen fast. Hvis du derimod har 2 børnesæder på samme tid, kniber det til gengæld med pladsen til en sidste voksen i midten bagi. 

Bilen er også meget høj som du tydeligt vil mærke som høj person med en udstrakt ryg, og der er også meget god plads til benene og fødderne. Lige meget hvor høj eller lav personen der tager plads i bilen, kan du altid tilpasse selens højde imellem 4 forskellige højder for at skabe mest mulig komfort og sikkerhed. 

Det gør også bilen ideel for dig med lidt større børn og bilen kunne blive en del af jeres familie i mange år. Når dine børn bliver en smule ældre og mere nysgerrige, kan det også være betryggende at Kia har monteret børnesikring på bagdørene der altid burde være aktiveret når der er børn med i bilen.

Pris

Du møder ikke en familiebil der har en bedre pris i forhold til det du får. Der er ikke nogen waow-effekt ved bilen, men alting er i orden og bilen gør ikke meget forkert. Det er det hver at købe det nu inden nye afgiftssystem. Hvis du gerne vil have en velfungerende bil og ikke går lige så meget op i mærker og looks så skal du købe denne. Det her er bilen, hvor du får mest værdi for pengene.

Brugervenlighed

Bilen er nem at træde ind og ud af, nem at styre og oplader hurtigt. Der er en rimelig nem og praktisk bil. Bilen er ideel for dig med familie, og mange børn. Bilen gør det nemmest for alle at for en tryg køretur i bilen og alle bilens funktioner er nemme at bruge. 

Performance

De lyver ikke om hvor langt den kører. Bilen kan næsten kører længere end den lover i systemet i bilen, og den kører endnu længere på eco mode. Det er meget betryggende og utrolig dejligt for personer som mig, der også bekymrer sig om, hvorvidt man skal holde øje med, hvor langt bilen kan kører hele tiden. 

Bilen kører ikke så godt på bumpede hullede veje, som modsiger en smule deres udtale om at bilen er god til off-road. Det mener jeg, da der på ingen måder er noget off-road ved et batteri der hænger så lavt. Men hvis man kigger væk fra det er bilen meget nem at styre, og har en god vendecirkel der gør det nemt at manøvre sig gennem de mindre veje. 

Bilen er også en smule sporty da den er rimelig hurtig i optrækket, men bilen har en lav topfart på 159. Bilen har sports indstilling, men der er ikke meget sport over den selvom det giver en smule mere optræk.

Detaljer

Man kan stadig i den opdateret version i 2021 få de samme størrelser batterier. D 2 batterier har 39 KWH og 64 KWH. De har hver især en rækkevidde på 289 og det store batteri en rækkevidde på 455 km. 7 år og 100.000 miles garanti. 

Batteriet kan oplades rimeligt hurtigt med en stander derhjemme. 9,5 time derhjemme på fuld opladning fra 0 på en god stander. Opladning tager bare desværre 29 timer, hvis man ikke har en bestemt oplader. Men så kan man jo altid få en hurtig opladning på lynopladnings steder. Man kan tilføje en mærkelig futuristisk lyd på, så når bilen kommer kørende, kan folk der går ved siden af vejen, høre at man kommer.

For:

  • Utrolig praktisk bil til familien
  • God plads
  • Lang rækkevidde
  • Meget værdi for pengene

Imod:

  • Kan kun trække 300 kilo på anhænger

Skal Kia E-Niro være din næste bil?

Står du og skal kigge på elbil til familien, og er blevet forelsket i tanken om en elbil er Kie-E-Niro bilen for dig. 

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler 2021 her

Læs mere om Kia e-Niro