Alt du skal vide om Honda e 2021

Billeder af Honda Electric fra alle vinkler.

Er du kæmpe fan af en lille, men meget lækker bil og har savnet looket fra 60-70´erne, kan det stærkt anbefales at kigge nærmere på en Honda e. Honda E er en bil med et simpelt og fremtidigt look, der er gået mindre op i det ydre, men all in på interiøret.

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler

Pris

Med en Pris på 277.100 for standardversionen og en pris på 300.000 kr. for den avancerede version ligger bilen meget højt i pris i forhold til dets rækkevidde og hvad man får for den.

Performance

Bilen har en meget kort rækkevidde. Bilens rækkevidde på mellem 200-220 gør den til en af de dårligste elbiler i forhold til rækkevidde. Bilen er til gengæld meget nem at styre, fordi den har en lav vendecirkel på 9,6 meter. Derudover får man mange features i bilen med alle skærmene og meget mere.

Detaljer

Bilen kan købes i 2 versioner. Advanced hvor den har en rækkevidde på 204 men en masse ekstra systemer, eller en standard version med en rækkevidde 222. Så er bilen baghjulstrukket, som er en feature jeg personligt selv er fan af.

Bilens batteri har forskellige opladningstider, præcis som alle andre elbiler. Hvis du er ved en supercharger, kan din bil blive opladt 80% på ca 30 minutter. Hvis du derimod er derhjemme, kan det tage op til 18 timer, hvilket jeg specielt synes er meget, i forhold til hvor kort bilen kan køre.

Denne bil er heller ikke anderledes i forhold til andre elbiler der alle også er begyndt at lave en digital nøgle på mobilen. Udover den smarte app har bilen også parkeringsassistent, samt flere assistentsystemer.

For:

  • Spændende nyt design og interiør

Imod:

  • Kort rækkevidde

Brugervenlighed

Bilen er ikke speciel brugervenlig. Bilen er sikkert utrolig nem at finde rundt i, når man har lært den at kende. Jeg tror bare at de kan blive svært hvis du skal gå fra en normal benzin bil til en elbil hvor du også skal lære at bruge 5 skærme mens du kører.

Udseende

Bilens udseende minder meget om noget retro fra 70´er bilerne blandet med de moderne trends i dag. Selvom det er en lille bil. Bilen har 5 døre med skjulte håndtag til bagdørene.

Honda e indefra

Der er utrolig mange lækre detaljer ved interiøret i bilen. F.eks. er der 6 skærme, som man meget hurtigt lægger mærke til, når man sætter sig ind i bilen. Desværre er de ikke særlig skarpe grafikken på de midterste skærme.

Den normale skærm, viser hvor hurtigt du kører. De to yderste er dine sidespejle. JA dine sidespejle. Selvom det lyder helt mærkeligt, har Honda e sat kameraer ude på siden af bilen i stedet for sidespejle.

Det der overraskede mig mest var, at på en regnvejrsdag med blæst med meget mere, kunne man slet ikke se ud ad vinduet og det ville normalt give et utroligt dårligt udsyn. Overraskende nok kunne sidekamerarene ikke blive dugget til eller noget andet der kunne ødelægge ens udsyn så jeg kunne sagtens se hvad der kom kørende på siden af mig ved hjælp af de 2 yderste skærme.

I midten af bilen har vi 2 skærme, som er til at styre de forskellige funktioner ved bilen. Man kan sende ting over på begge skærme. Personen på passagersædet kan derfor sidde og styre tingene, mens chaufføren sikkert kan føre bilen. Her har de også tilføjet irrelevante ekstra ting som f.eks. et akvarie der kan tilpasses efter ønske.

Et dårligt bakspejl

Det sidste kamera i bilen er bakspejlet. Lige så mærkeligt som det lyder, lige så dårligt fungerede det desværre. Når det begyndte at regne eller andet kunne man ikke se noget på skærmen, da kameraets udsigt blev sløret, dårligt og ødelagt. Heldigvis er det en faktor Honda har taget med til eftertanke.

Skærmen sidder præcis samme sted som et bakspejl normalt sidder i en bil og du kan til hver en tid slå skærmen tilbage til et normalt spejl, hvis du er ligesom mig der gerne vil være sikke på afstanden til bilen bag mig, og i det hele taget gerne vil kunne se noget. Du kan også bare nøjes med standardversionen, da bagkameraet kun er til advanced versionen.

Hvis du kender lidt mere til elbiler ved du også, at Audi-e-tron også har prøvet med kameraer som sidespejle. Audi e tron´s sidekamera spejle virkede bare på ingen måde lige så optimalt som Hondas. Det er fordi Hondas sidespejle er helt smalle og sidder godt langs siden i forhold til Audi-e-tron, hvor kameraerne stikker ud, så man lige så godt kunne have spejle der.

Kameraerne sidder jo også inde langs bilen for at gøre bilen, så aerodynamisk som muligt, uden sidespejle der skaber vindmodstand. Det kan være svært at få sig selv til at stole på de forskellige kameraer, men det er noget man hurtigt får indhentet. Derefter kan man mærke, at man slapper helt af i førersædet i bilen.

Men hvis du synes at det nogle gange kan blive uoverskueligt at køre på vejen, kan de mange kameraer/skærme du skal holde øje med, godt kunne komme til at forvirre dig.

Skærm og knapper

Det dejlige ved bilen er at selvom der er meget ved bilen der er teknisk og på skærm har Honda valgt at holde ved nogle af de fysiske knapper. Bilen er utrolig luksus i interiøret, men hvis du køber den dyre version er du så heldig at der medfølger varme i rattet.

Det der næsten imponerede mig mest ved bilen, var at den havde en stikkontakt i bilen, der kan bruges til alt, som f.eks. et strygejern en mikroovn og meget mere. Udover det var der også et hdmi stik til spil, film eller andet som gik direkte op til skærmene. Det kunne især være brugeligt hvis man skulle sidde og vente et sted på opladning af din bil. Udover det var der nogle små ting ved bilens interiør jeg lagde mærke til. F.eks at der ikke var en rigtig træplade foran, men at det var et plastikpanel.

Bagsædet i Honda e

Bagsæde i Honda elbil

Der er kun plads til 2 mennesker bagi bilen. Jeg har altid været fan af at vinduerne bagi gik helt ned. Det gør de bagerste vinduer ikke helt i denne bil, og når man åbner bilen med vinduet nede, efterlader man en meget spids dør. De 2 personer har til gengæld ikke så god plads til benene, da der er meget småt.

I denne bil ligger batteriet bagi. De fleste andre elbiler har et batteri liggende under bilen. Det gør, at benene for personen bagi bliver hævet lidt og sætter en, i en ubehagelig høj position med benene. Det er der heldigvis ikke i denne og giver en smule bedre plads. Der er dog stadig ikke meget benplads til passagererne bagi.

Det lille baggagerum i Honda e

171 liter bagagerum i honda e.

Det er ikke de eneste bagi der er småt. Bagagen er meget lille på 171 liter, og begge bagsæder folder ned samlet. Så hvis man nu gerne vil køre 3 personer, med en masse ting bagi. Så er det simpelthen ikke muligt, da sæderne sidder sammen.

For lige at understrege det en ekstra gang, så er det ikke en bil til dig der oftest har mange passagerer. Udover det er det nogle rigtig lækre sæder der passer rigtig godt ind med deres ide om at skabe en stue-vibe

Skal Honda E være din næste bil?

Jeg synes selv at bilen er meget spændende. Derimod mener jeg ikke at Honda e skal være din næste bil. Det gør jeg ikke grundet prisen i forhold til hvad du får for den. Bilen er designet okay fed uden på, og for at friste er den blevet spækket med et lækkert interiør.

Læs vores fulde guide på de bedste elbiler 2021 her

Læs mere om Honda E