Elbil: Den Bedste Elbil i 2020 til dig

Overvejer du at købe en elbil? Eller er du bare nysgerrig efter at følge med i, hvilke elbilmærker, der er på det danske marked? Så er du kommet til det helt rigtige sted.

Vi har samlet en liste med de 20 bedste elbiler i Danmark anno 2020, hvor du får en kort introduktion til hver enkelt bil og links til gode anmeldelser.

Vi har gjort det nemt for dig at finde frem til den helt rigtige elbil for dig:

  • Tryk på de parametre nedenfor, der er vigtige for dig.
  • Få en sorteret liste over de modeller, der opfylder dine betingelser.
  • Du kan vælge flere parametre, samt vælge parametre til og fra.

Størrelse


  1. Lille
  2. Mellem
  3. Stor

Kilometer


  1. 100-299 km
  2. 300-499 km
  3. 500-699 km

Pris


  1. kr. 100.000 - 299.000
  2. kr. 300.000 - 499.000
  3. kr. 500.000 - 999.000+

Vis kun mine favoritter


  1. Yes
  2. No

Tesla Model 3

Tesla Model 3 er den mest solgte elbil herhjemme.

Den fåes i 3 versioner: Standard Range Plus, Long Range og Performance. De tre varianter har forskellig ydeevne, acceleration og rækkevidde.

Tesla Model 3 svarer størrelsesmæssigt til BMW3-serien. Der er plads til 5 personer i bilen, og bagagerummet er på 542 L.

Tesla Model 3 har et meget minimalistisk design både indvendigt og udvendigt. Der er fx. Hverken afkølingsgitter i fronten eller knapper indvendigt, da alt styres via en 15” touchskærm.

Batteriet kan oplades fra 10% til 80% på kun 35 min. ved Teslas egne ladestationer. Batteriet er det hurtigst opladelige på det danske marked.

Specifikationer:

  • WLTP-rækkevidde: op til 560 km
  • Batteri: N/A
  • HK: N/A
  • Topfart: 261 km/t
  • Pris: fra 369.300 kr.

Læs mere om Tesla Model 3 her:

https://www.tesla.com/da_dk/model3
https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-elbilen-alle-taler-om
https://www.biltorvet.dk/artikler/anmeldelser/tusindeaarsfalken---tesla-model-3-er-landet/3436
https://www.whatcar.com/tesla/model-3/hatchback/review/n19010


Stor 300-499 km kr. 300.000 - 499.000 Our Favorite

Nissan Leaf

Nissan Leaf var en af de første masseproducerede elbil på markedet.

Fra 2020 fås den i to udgave; Nissan Leaf og Nissan Leaf e+.

Sammenlignet med fx. Tesla, så imponerer Leaf ikke på acceleration. Men Leaf hører heller ikke til i klassen “sportsbil in spe”. Til gengæld får du en smidig og rolig kørsel. Der hvor Nissan adskiller sig fra de andre, er med deres one-pedal-system. Du bruger én og samme pedal til at speede op og bremse ned/stoppe helt op afhængigt af, hvor hårdt du træder på pedalen. For en sikkerheds skyld er der også en decideret bremse i bilen, hvis man får brug for at blokere bremsen.

Specifikationer:

  • WLTP-rækkevidde: op til 385 km
  • Batteri: 40 kWh
  • HK: 147 - 214 hk
  • Topfart: 144 km/t
  • Pris: fra 249.900 kr.

Læs mere om Nissan Leaf her:

https://www.nissan.dk/biler/personbiler/leaf.html
https://fdm.dk/motor/biltest/nissan-leaf-bedre-men-er-den-god-nok-til-dig
https://bilmagasinet.dk/nissan/nissan-leaf-elbil
https://www.whatcar.com/nissan/leaf/hatchback/review/n17338


Lille 300-499 km kr. 100.000 - 299.000

BMW i3

BMW har givet deres bud på en elbil med deres BMW i3. Det er en rap lille model, som er tjep og underholdende at køre i. Den kommer fra 0-100 km/t på 7,3 sek.
BMW i3 er en oplagt lille bybil - både på grund af dens størrelse, men også på grund af køreegenskaberne. Det er en meget levende bil at køre i, hvilket som sagt gør den tjep og sjov at køre i på de korte distancer. Derimod er der alt for meget styring på de lige, lange strækninger på fx. motorvej.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 310 km
● Batteri: 33 kWh
● HK: 170 hk
● Topfart: 150 km/t
● Pris: fra 329.000 kr.

Læs mere om BMW i3 her:
https://www.bmw.dk/da/alle_modeller/bmw-i/i3/2017/overblik.html
https://jv.dk/artikel/bmw-i3-f%C3%A5r-lidt-l%C3%A6ngere-r%C3%A6kkevidde-2018-10-27(6)
https://www.motor.no/tester/biltester/bmw-i3-2017/


Lille 100-299 km kr. 300.000 - 499.000

Kia e-Niro

Med Kias e-Niro får du en flot og lækker SUV med gode køreegenskaber; og tilmed til en god pris.
Den fås i tre varianter med mere eller mindre udstyr; Vision, Comfort, Advance. De koster fra 279.999-349.999 kr. Vision kommer med et mindre batteri og egner sig godt til korte ture fx. I byen. Kører du primært længere ture vil Comfort og Advance med et noget større batteri - og dermed længere rækkevidde - være at foretrække.
Du får en lille skærm i midterkonsollen, men bilen betjenes i høj grad via de mange knapper, der også er i midterkonsollen og på rattet.

● WLTP-rækkevidde: op til 455 km
● Batteri: 39,2 / 64 kWh
● HK: 136 / 204 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra 279.999 kr.

Læs mere om Kia e-Niro her:
https://www.kia.com/dk/modeller/e-niro/oplev/
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2018-12-kia-e-niro-familiens-elbil
https://bilmagasinet.dk/kia/kia-e-niro
https://www.whatcar.com/kia/e-niro/estate/review/n18388


Mellem 300-499 km kr. 100.000 - 299.000 Our Favorite

VW e-Golf

Er du Golf-entusiast, men vil gerne køre mere grønt? Så er det heldigvis ikke noget problem længere.
e-Golf er VW elektriske udgave af den klassiske Golf-model. Og den er en næsten nøjagtig kopi af den klassiske Golf. Den er lige så behagelig at køre i - blot næsten lydløs. Den er rummelig og praktisk, som du kender det fra den almindelige Golf - dog er bagagerummet mindre i el-udgaven. Både interiør og eksteriør ligner fuldstændig den klassiske Golf.
Den har god moment for sin klasse. Du kommer fra 0-100 km/t på 9,6 sek.
Altså en god klassisk Golf - blot drevet af el.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 231 km
● Batteri: 35,8 kWh
● HK: 134 hk
● Topfart: 150 km/t
● Pris: fra 229.995 kr.

Læs mere om VW e-Golf her:
https://www.volkswagen.dk/da/modeller/e-golf
https://fdm.dk/motor/biltest/vw-e-golf-det-sidste-stik
http://www.motorsiden.dk/Biltest%202018/VW%20e-Golf.htm
https://www.whatcar.com/volkswagen/golf/hatchback/review/n17165


Mellem 100-299 km kr. 100.000 - 299.000 Our Favorite

Nissan e-NV200

Med en Nissan e-NV200 får du en varevogn, der udelukkende kører på el.
Den kan laste op til 4,2 m3, når man lægger alle bagsæder ned.
Batteriet er dog kun på 40 kWt - det samme som i Leaf-modellen. Det giver ikke en super hurtig varevogn. Batteriet oplades fra 10% til 80% på 40-60 min.
Batteriet er klart den største udfordring. Den store kabine trækker tungt på batteriet om sommeren og vinteren, når man har brug for at afkøle/opvarme den.
Nissan e-NV200 fungerer rigtig godt til kørsel i lokalområdet, mens den bliver udfordret på de lange distancer.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 301 km
● Batteri: 40 kWh
● HK: N/A
● Topfart: N/A
● Pris: fra 227.990 kr.

Læs mere om Nissan e-NV200 her:
https://www.nissan.dk/biler/personbiler/e-nv200.html
https://bilmagasinet.dk/nissan/bil-magasinet-s-bybud-efter-14-dages-test-af-eldrevet-nissan-varebil-den-er-ikke-helt-umulig
https://www.autocar.co.uk/car-review/nissan/e-nv200


Stor 300-499 km kr. 300.000 - 499.000

Smart ForTwo EQ

Fra 2017 blev alle SmartCars lavet i en elektrisk udgave. Og det er helt optimalt, da bilen primært henvender sig byboen, som gerne vil nemt, smart og grønt rundt i byen.
Den fåes i 3 modeller: smart fortwo EQ coupé, smart forfour EQ, smart fortwo EQ cabriolet.
Det er en kvik lille bilen, som nemt styres rundt i de små gader. Den er også hurtig til at lade op. Det tager kun 2,5 time at lade den fuldt op i en almindelig stikkontakt, og under 45 min. i en lynlader.
Ulempen er rækkevidden, den minimal plads og prisen er i den høje end i forhold til den (manglende) rummelighed, du får. Men det er jo præmissen for en SmartCar uanset drivmiddel.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 160 km
● Batteri: 17,6 kWt
● HK: 82 hk
● Topfart: 130 km/t
● Pris: fra 178.598 kr.

Læs mere om Smart ForTwo EQ her:
https://mercedesbenzcph.dk/smart/
https://fdm.dk/motor/biltest/smart-eq-fortwo-cabrio-den-sjoveste-elbil
https://www.whatcar.com/smart/fortwo-eq/coupe/review/n18076


Lille 100-299 km kr. 100.000 - 299.000

Kia e-Soul

Kia e-Soul er en smart og funky elbil med masser af udstyr. Den har vinterindstilling, der opvarmer batteriet inden kørsel for bedre effektivitet. Accelerationen er god, og den kan komme fra 0-100 km/t på 7,9 sek.
Rummeligheden er fin inde i kabinen, men bagagerummet er til den lille side. Rækkevidden afhænger af batteriets størrelse, så vælg batteri-variant efter dit behov.
Bilen er nem at styre, og den bevæger sig nærmest lydløst frem. Den gode udsigt fra bilen gør det nemt at manøvrere rundt i den - selv i trange p-båse.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 452 km
● Batteri: 39,2 / 64 kWh
● HK: 109 hk
● Topfart: 167 km/t
● Pris: fra 269.999 kr.

Læs mere om Kia e-Soul her:
https://www.kia.com/uk/new-cars/all-new-soul-ev/
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-05-kia-e-soul-den-firkantede-elbil
https://bilmagasinet.dk/kia/e-soul
https://www.whatcar.com/kia/soul/hatchback/review/n19232


Mellem 300-499 km kr. 100.000 - 299.000

Renault Kangoo Z.E.

Kangoo Z.E. er Renaults bud på en el-varevogn. Den rummer 4,6 m3. Dermed er den lidt større end Nissans el-varevogn. Til gengæld kører den ikke helt så langt på et fuldt opladet batteri. Den fås i en almindelig og en maxi udgave.

Rækkevidden på el-varevogne er svære at fastsætte, da det helt afhænger af lasten. Men generelt kører de ikke langt i forhold til mange af personbilerne, da de i sig selv er store og forholdsvis tunge at drive afsted. Derfor fungerer den også bedst på de korte distancer.
Opladning af batteriet er heller ikke specielt hurtig, hvilket skyldes, at den netop er tiltænkt korte distancer med opladning om natten.

Specifikationer:
● NEDC-rækkevidde: 270 km
● Batteri: 33 kWh
● HK: 60 hk
● Topfart: 130 km/t
● Pris: fra 231.551 kr.

Læs mere om Renault Kangoo Z.E. her:
https://www.renault.dk/biler/varebiler/ny-kangoo-ze.html
https://altomvarebiler.dk/renault-kangoo-z-e/
https://www.whatcar.com/renault/kangoo/van/review/n20116


Stor 100-299 km kr. 100.000 - 299.000

BMW i3 S

Denne sportsudgave af BMW i3 har større og bredere dæk, samt undervognen er sænket 10 mm. Den kører 0-100 km/t på 6,9 sek. - altså 0,4 sek. hurtigere end BMW i3. Den er mere hidsig at køre, men samtidig behagelig. Den reagerer blot hurtigere på acceleration og nedbremsning.
Både i3 og i3 S lider under de samme ulemper: for kort rækkevidde, for lidt plads især på bagsædet, og prisen er for høj i forhold til lignende elbiler med samme rækkevidde.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: 285 km
● Batteri: N/A
● HK: 184 hk
● Topfart: 160 km/t
● Pris: ca. 359.000 kr.

Læs mere om BMW i3 S her:
https://www.bmw.dk/da/alle_modeller/bmw-i/i3/2017/bmw-i3s.html
https://fdm.dk/motor/biltest/bmw-i3-s-sporty-miljobil
https://bilmagasinet.dk/bmw/bmw-i3s-den-mest-serioese-elbiler-paa-markedet
https://www.autocar.co.uk/car-review/bmw/long-term-reviews/bmw-i3s-2019-long-term-review


Lille 100-299 km kr. 300.000 - 499.000

Hyundai Ioniq Electric

Ioniq Electric fra Hyundai er en af de billigere elbiler på markedet. Du får masser af teknologi og hjælpemidler til kørslen.
Dog er den ikke så kvik i acceleration, og den tager 54 min. om at lynoplade til 80%. Til gengæld kan den køre helt op til 311 km på en fuld ladning.
Det vindbrydende design påvirker desværre rummeligheden i bilen på bagsædet og i bagagerummet.
Bilen styres primært via den lille skærm i midterkonsollen. Den er nem at betjene og den fungerer godt sammen med smartphones.
En rigtig fin bil til en overkommelig pris.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: 311 km
● Batteri: 38,3 kWh
● HK: 136 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra: 269.995 kr

Læs mere om Hyundai Ioniq Electric her:
https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-electric
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-08-hyundai-ioniq-lille-elbil-store-muligheder
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-08-hyundai-ioniq-lille-elbil-store-muligheder
https://www.whatcar.com/hyundai/ioniq/saloon/review/n17205


Mellem 300-499 km kr. 100.000 - 299.000

VW e-Up

VW e-up er praktisk talt en almindelig Up, hvor man blot har skiftet motoren ud med et batteri. Du får samme fornemmelse og genkendelighed, når du sætter dig ind i en e-Up.
Med e-Up får du en kvik, lille og forholdsvis billig el-bil, som er ideel til at transportere dig rundt i byens gader.
På de lange distancer kommer e-Up til kort i forhold til de større modellers rækkevidde (som du til gengæld også betaler væsentligt mere for).
Prisen er højere end på en benzin-dreven Up. Men det er prisen for den grønne omstilling. Og man skal huske på, at der er andre (billige) fordele ved at have en elbil i byen.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 260 km
● Batteri: 32,3 kWh
● HK: 83 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra 162.995 kr.

Læs mere om VW e-Up her:
https://www.volkswagen.dk/da/modeller/e-up
https://www.whatcar.com/volkswagen/up/hatchback/review/n17244


Lille 100-299 km kr. 100.000 - 299.000 Our Favorite

Audi e-tron

Med en Audi e-tron får du en sportslig SUV i en lækker og højteknologisk kvalitet.
Den er behagelig at køre i, og der er god plads både foran og ved bagsædet.
Batteriet oplades til 80% på kun en halv time.
Når du sætter dig ind i e-tron’en fornemmer du hurtigt den høje kvalitet, som kendetegner Audis biler.
Det er en hurtig bil: Den kommer fra 0-100 på 5,7 sek. Dog kan den ikke rigtig konkurrere med de andre elbiler i samme klasse, hvad angår fart og rækkevidde. Til gengæld f¨år du en af de største elbiler, markedet kan præstere pt.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 405 km
● Batteri: 95 kWt
● HK: 360 hk (boost: 408 hk)
● Topfart: 200 km/t
● Pris: fra 799.990 kr.

Læs mere om Audi e-tron her:
https://www.audi.dk/dk/web/da/modeller/tron/audi-e-tron.html
https://fdm.dk/motor/biltest/audi-e-tron-unik-audi
https://blog.bilbasen.dk/audi-e-tron-billeder-danske-priser-70921/
https://www.whatcar.com/audi/e-tron/estate/review/n18397


Stor 300-499 km kr. 500.000 - 999.000+

Tesla Model S

Model S er Teslas svar på en saloon-udgave, som ligger i samme klasse, som fx. Mercedes E-klasse. Det er en rigtig lækker og eksklusiv bil udenpå som indeni. Den kommer i to udgaver; en Long Range og en Performance.
Batteriet er udformet som en stor flad plade under bilen, hvilket er med til at øge rummeligheden inde i kabinen, og sikre en god stabilitet under kørsel. Bilen kan ramme 100 km/t på imponerende 2,6 sek.
Ligesom de øvrige Tesla-modeller betjenes Model s via den store 17” touchskærm, hvilket er med til at gøre interiøret meget minimalistisk og eksklusivt.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 610 km
● Batteri: 75 / 100 kWh
● HK: 539 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra 679.000 kr.

Læs mere om Tesla Model S her:
https://www.tesla.com/da_dk/models
https://www.biltorvet.dk/artikler/anmeldelser/tesla-model-s100d---elektrisk-elegance/3032
https://www.whatcar.com/tesla/model-s/hatchback/review/n150


Stor 500-699 km kr. 500.000 - 999.000+

Renault Zoe

Med Renault Zoe får du en fiks lille bil med imponerende rækkevidde for sin klasse.
Samtidig er der blevet skruet op for tech’en inde i bilen, hvor en stor del af instrumentbrættet er blevet digitaliseret. Der er samtidig tænkt på bæredygtighed, ved delvist at bruge genbrugsplast.
Til gengæld er rummelighed inde i kabinen ikke helt så god. Fx. vil det være svært for tre voksne mænd at sidde sammen på bagsædet, ligesom højden har sine begrænsninger.

Renault har lavet to udgaver af denne el-bil: Zoe Life og Zoe Intens.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 317 km
● Batteri: 41 kWh
● HK: 92 / 108 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra 234.900 kr.

Læs mere om Renault Zoe her:
https://www.renault.dk/biler/personbiler/zoe.html
https://bilmagasinet.dk/renault/foerste-test-mere-stroem-i-zoe
http://www.motorsiden.dk/Nyheder%202019/2019%20Renault%20Zoe%20First%20World%20Test%20-%20del%202.html
https://www.whatcar.com/renault/zoe/hatchback/review/n152


Lille 300-499 km kr. 100.000 - 299.000

Tesla Model X

Model X er Tesla svar på en SUV. Den kommer i to varianter: Long Range og Performance.
Det lækre design er toppet op med futuristiske falkevingedøre, der åbner op for en rummelig kabine med plads til 7 pers.
Siddekomforten er god, og der er varme i alle sæder og i rattet. Interiøret er som i de andre Tesla-modeller minimalistisk, da alt betjenes via den 17” store skærm.
Bagaerummet har en fin størrelse. Det kan rumme det mest nødvendige, når alle 7 sæder er oprejst, og for maximal lastrum kan alle 5 bagsæder lægges ned.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 507 km
● Batteri: 75 / 100 kWh
● HK: op til 762 hk
● Topfart: N/A
● Pris: fra 716.900 kr.

Læs mere om Tesla Model X her:
https://www.tesla.com/da_dk/modelx
https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-x-hojt-flyve
https://www.whatcar.com/tesla/model-x/hatchback/review/n161


Stor 500-699 km kr. 500.000 - 999.000+

Hyundai Kona Electric

Kona Electric er Hyundais svar på en el-dreven SUV. Den kommer i to udgaver: Trend og Premium.
En lynladning til 80% tager 54 min.
Prisen er god i forhold til, hvad du får for pengene. Fx. har forsæde passagerne en masse indstillingsmuligheder af både sæder og rat. Til gengæld er rummeligheden ikke den bedste; hverken foran eller bagi. Heller ikke i bagagerummet er der imponerende med plads.
Derimod får du en god teknik-pakke med. Bl.a. parkeringscensor med bakkamera, cruisecontrol og automatiske forlygter, samt automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 449 km
● Batteri: 39 / 64 kWt
● HK: 136 / 204 hk
● Topfart: 167 km/t
● Pris: fra 279.995 kr.

Læs mere om Hyundai Kona Electric her:
https://www.hyundai.dk/modeller/kona-electric
https://fdm.dk/motor/biltest/hyundai-kona-elbilen-der-korer-korer
https://www.bilsektionen.dk/stortest-kona-electric-fortjener-at-blive-et-hit/
https://www.whatcar.com/hyundai/kona/hatchback/review/n18164


Mellem 300-499 km kr. 100.000 - 299.000

Jaguar I-PACE

Er du glad hurtige og smarte biler, så skulle du tage et kig på Jaguar I-PACE. Det er Jaguars første elektriske, og den har nogle ret vilde features. Den har to magnetiske, elektriske synkronmotorer, som bringer den fra 0-100 km/t på bare 4,8 sek.
Den er sjov at køre, og kabinen er spækket med en masse teknologi. Og så har den et dejligt stort bagagerum.
På minussiden er ladetiden. Den er ikke imponerende sammenlignet med mange af de andre elbiler på markedet. Og så er der dækstøj, når du kommer op i hastighed.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 415 km
● Batteri: 90 kWh
● HK: 400 hk
● Topfart: 200 km/t
● Pris: fra 713.880 kr.

Læs mere om Jaguar I-PACE her:
https://www.jaguar.dk/i-pace
https://fdm.dk/motor/biltest/jaguar-pace-elbil-med-hoj-spaending
https://www.berlingske.dk/bil/jaguar-som-el-bil-britisk-distanceblaender-koerer-fremragende-men-raekkevidden
https://www.whatcar.com/jaguar/i-pace/estate/review/n122


Stor 300-499 km kr. 500.000 - 999.000+ Our Favorite

Nissan e-NV200 Evalia

Nissan Evalia blot Nissans el-varevogn (Nissan e-NV200) i en familieudgave med op til 7 sæder. Specifikationerne er derfor de samme. Ligesom udfordringerne med batteri og dermed rækkevidde også er de samme. Bilen egner sig bedst til bykørsel og kortere distancer.
Til gengæld får du en stor og rummelig familiebil, hvor der er plads til den store familie. Den er støjsvag på trods af dens størrelse, og praktisk med det store bagagerum, når sæderne bliver lagt ned. Til gengæld taber den på komfort, idet affjedringen er topklasse.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 301 km
● Batteri: 40 kWh
● HK: N/A
● Topfart: N/A
● Pris: fra 337.748 kr.

Læs mere om Nissan e-NV200 Evalia her:
https://www.nissan.dk/biler/personbiler/e-nv200-evalia.html
https://bilmagasinet.dk/nissan/test-nu-kan-nissan-s-elbus-koere-laengere-end-ud-af-indkoerslen
https://elbil.no/test-av-nissan-e-nv200-evalia-gar-lett-200-kilometer/


Stor 300-499 km kr. 300.000 - 499.000

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Mercedes EQC er en sportsvogn forklædt som SUV. Den kommer fra 0-100 km/t på 5,1 sek. Den har to motorer; én på bagaksel og én på foraksel, som fordeler drivkraften optimalt. Den har 4-hjulstræk, samtidig med, at den har over 400 HK. Det er en elbil med kraft.
Den er rummelig med god plads til 5 passagerer og deres bagage.
Batteriets størrelse er noget mindre end de sammenlignelige Audi e-tron og Jaguar I-PACE. Her skal man dog kigge på, hvor meget af batteriets kapacitet, der reelt kan udnyttes til kørsel. Og her ligger Mercedes EQC kun lige under de to andre modeller.
Dermed bliver EQC’en et rigtig godt alternativ til de to andre modeller, da prisen er lavere og størrelsen ligger lige midt imellem dem.

Specifikationer:
● WLTP-rækkevidde: op til 417 km
● Batteri: 85 kWt
● HK: 408
● Topfart: 180 km/t
● Pris: ca. 679.998 kr.

Læs mere om Mercedes-Benz EQC her:
https://www.mercedes-benz.dk/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/explore.html
https://fdm.dk/motor/biltest/mercedes-benz-eqc-bedste-elbil-lige-nu
https://www.topgear.com/car-reviews/mercedes-benz/eqc


Stor 300-499 km kr. 500.000 - 999.000+ Our Favorite

Hvad er en elbil

En el bil er en bil, der drives udelukkende af elektricitet.

Alternativer til elbiler er benzin- og dieseldrevne biler, samt hybrid biler, som kun drives delvist af el (fx. i kombination med benzin).

Fakta om elbiler

I en elbil forsynes motoren med elektricitet fra et kraftigt batteri.

Den udleder ikke CO2, som de fossile brændstoffer som benzin og diesel.

Ofte forsynes ladestationerne med elektricitet fra vedvarende energi som fx. vindmøller og solceller, som heller ikke udleder CO2x sådan som et elkraftværk gør.

En elmotor er langt mere støjsvag end en benzinmotor.

Fordele og ulemper ved elbiler

Den helt store fordel ved en elbil er, at den ikke udleder CO2, som en almindelig benzin- eller dieselbil. Den er altså meget bedre for miljøet og den grønne omstilling, som hele verden har fokus på i disse år.

Ulempen er den nye teknologi. Elbiler er stadig et forholdsvis nyt fænomen, selvom vi herhjemme lykkedes med at producere en eldreven bil allerede tilbage i 1980’erne; Ellerten. De senere har teknologien for alvor taget fart, og der udvikles hele tiden nye, mindre og samtidig kraftigere batterier, som er alfa og omega for en god elbil.

Tidligere var nettet af ladestationer i danmark ikke så omfattende, som det er i dag. Det er heldigvis blevet bedre. I dag har langt de fleste tankstationer en ladestation til elbiler.

Dog er langt størstedelen af dem af ældre dato, og de kan derfor ofte kun lade med færre kW. Og jo færre kW, jo længere ladetid.

Der kommer heldigvis også på dette punkt hele tiden bedre teknologi til, og flere steder kan man i dag finde hurtigladere på 22-100 kW og lynladere, som lader med over 100 kW. Dog er det ikke alle elbiler der kan lades med over 100 kW. Antallet af kW (sammen med  batteriets størrelse) bestemmer hvor længe, det tager at lade dit batteri op.

Elbiler i Danmark

I 2020 er der ifølge Danmarks Statistik ca. 10.037 stk rene elbiler i Danmark.

Den mest solgte elbil-model i 1. halvår 2020 var Tesla model 3, som der blev solgt 1.135 stk af.

Nedenfor kan du se det procentvise salg af elbiler i Danmark fra medio 2015 og frem til og med 20. Oktober 2020.

Statistikken viser, at elbiler vinder frem på markedet i forhold til opladningshybrider.

Elbiler mærker:

Langt de fleste bilmærker har i dag mindst en model, der kører på el.

I listen ovenfor finder du de mærker og modeller, som findes på det danske marked ultimo 2020.

Elbiler kommer i flere forskellige størrelser og prisklasser. Du kan få lige fra  micro-modeller til de store modeller i luksusklassen og tilmed varevogne, som udelukkende kører på el.

Elbiler og pris

Da elbiler stadig er en forholdsvis ny opfindelse sammenlignet med benzin- og dieselbiler, og fordi der hele tiden bliver forsket og udviklet ny teknologi til at forbedre ikke bare selve bilen, men i høj grad også batterierne, er prisen på elbiler stadig højere end på en tilsvarende benzinbil.

Udbuddet af elbiler vokser dog hele tiden. Flere og flere bilproducenter melder sig ind i kampen – og ofte med både en billig og en dyrere model. Det er altså ikke længere nødvendigt at hive knap en million kroner op af lommen for at få en elbil, hvis du kan nøjes med en mindre model.

Elbil afgift

I Danmark blev elbiler fritaget for registreringsafgift fra september 2012 og frem til udgangen af 2015, i håb om at øge salget af elbiler.

Selvom elbiler i 2020 ikke længere er fritaget for afgift, er der stadig mere lempelige regler for dem. Frem til 2023 får man rabat på registreringsafgift, og frem til 2021 får man ligeledes et fradrag af den endelige afgift. Dette fradrag svarer til, at du ikke betaler registreringsafgift af elbiler til en værdi under 400.000 kr. både i 2020 og  2020.

Du kan læse mere om afgiftssatser på https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=2234529

Leasing elbiler

Hvis du ikke har mod på at købe en elbil til fuld pris, har du mulighed for at lease en elbil. Stadig flere danske virksomheder som fx. GoMore og andre tilbyder leasing af elbiler til privatpersoner.

Dette er en god måde at teste, om en elbil er noget for dig, da du typisk kun binder dig for 3 år ad gangen.

Fordelene er – udover at teste om det passer til dig og dit behov – er også, at du ved hver ny leasing periode bliver opgraderet til en nye model. Det kan være fordelagtigt så længe udviklingen af elbiler og deres teknologi er i så rivende udvikling, som de er nu.

Ulempen er at det er dyrt at lease. Fx. koster en Tesla Model 3 ca. 8000 kr./mdr. Men man kan heldigvis også lease mindre elbiler til en billigere pris. Udfordringen på leasing elbiler er, at prisen kan ikke reguleres som ved almindelige fossile biler, da der ikke betales samme grad af afgift på elbiler. Samt ved køb af ny elbil får du gratis 2 års forbrug af strøm med i prisen. Det gør du ikke ved leasing.

Brugte elbiler

Alternativt kan du også overveje at købe en brugt elbil, for at spare lidt penge. Udvalget er dog stadig ikke så stort som for brugte benzin- og dieselbiler, da elbilerne stadig er forholdsvis nye på markedet.

Fordelen ved at købe brugt er en lavere pris. Ulempen er, at man får ældre teknologi og dermed fx. Kortere rækkevidde og længere ladetider. Men kan man leve med det, er det absolut en mulighed at købe en brugt elbil.

Parkering elbiler

I alle de større danske byer kan du finde offentlige parkeringspladser, som er forbeholdt elbiler og plugin-hybridbiler. Du kan kende disse pladser på deres særlige skilt/mærke (et stykke ledning med et stik), som viser, at pladsen er reserveret til elbiler og plugin-hybrider. Der må ikke parkeres på disse pladser med andre typer af biler.

Ved disse p-pladser finder du ofte en ladestation, hvor du kan lade din bil, mens du er ude og handle.

Som udgangspunkt skal du betale for parkering, når du parkerer inde i en betalingszone, også selvom du holder på en plads forbeholdt elbiler. Dog kan reglerne variere fra kommune til kommune, så tjek reglerne for den kommune, du befinder dig i.

Herudover tilbyder de fleste privatejede parkeringshuse og parkeringsområder også særligt indrettede p-pladser til elbiler. Disse fastsætter selv reglerne for parkering på deres område. Derfor bør du altid tjekke, hvad der gælder for din elbil det pågældende sted, da det kan variere fra parkeringshus til parkeringshus.

Regeringen elbiler

Den tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslog i sin åbningstale til Folketinget i 2018, at man fra 2030 skal udfase salget af nye benzin- og dieselbiler. Dette var en del af et kommende klimaudspil, som den daværende regering barslede med som led i den samlede CO2-reduktion i EU og resten af verden.

Dette forslag er dog endnu ikke blevet sat til afstemning, men generelt er der i de skiftende regeringer fokus på en grønnere omstilling af infrastrukturen i Danmark som led i de globale miljøaftaler, som hvert år drøftes på COP-møderne.

Som tidligere nævnt, har man i en periode helt fritaget elbiler for afgift, mens afgiften pt. er reduceret for at fremme salget af elbiler. Dog har reglerne og intentionerne for afgift på elbiler været meget svingende gennem de senere år, hvilket har givet uro på elbilsmarkedet herhjemme, og måske har det bremset salget mere end det har gavnet.

Elbil opladning

De første elbiler, som kom på markedet, havde ikke så kraftige batterier, som mange af dem har i dag. De kunne typisk ikke tåle at at blive opladet med mere end X antal kW.

De ladestandere, der dengang blev sat op langs de offentlige veje, var tilpasset de batterier, der var tilgængelige på det tidspunkt.

Derfor er mange af de ladestandere, du finder rundt om i landet i dag af ældre dato, og de kan derfor ikke lade din bil helt så hurtigt, som man måske kunne ønske sig.

Der bliver heldigvis hele tiden forsket i ny teknologi også på batteri-siden, og de fleste kan i dag lades med mange flere kW, end tidligere. Der kommer også hele tiden nye standere til, som gør det muligt at lade hurtigere. Men det er dyr teknologi at udvikle og producere, og derfor går det ikke så hurtigt med at få flere af de hurtigere ladestationer op, som mange kunne ønske.

Der er stadig et godt stykke vej, til at man kan lade sin elbil op på den samme tid, som det tager at tanke en benzin- eller dieselbil. Men det er en del af pionérånden ved at investere i en elbil, mens markedet stadig er i rivende udvikling.

Rækkevidde elbiler:

Ulempen ved de moderne elbiler i forhold til benzin- og dieselbiler er batteriets rækkevidde.

Selvom rækkevidden er blevet langt bedre, end da den gamle danske “Ellert” blev produceret, så kan man endnu ikke køre lige så langt på et fuldt ladet batteri, som på en fuld tank benzin.

Men heldigvis er der i de senere år blevet sat massivt ind på at forsyne store dele af landet med ladestationer, så man kan få “tanket op” undervejs.

Der bliver også hele tiden forsket i at gøre batterierne kraftigere, uden at de bliver væsentligt større og tungere, så man kan køre længere strækninger. Samt de skal kunne lades  hurtigere, så man hurtigere kan komme videre på sin vej, ligesom når man tanker en benzinbil.

Elbiler forurening

Som udgangspunkt forurener elbiler ikke, modsat biler, der helt eller delvist drives af fossile brændstoffer.

Dog skal man i CO2-regnestykket huske at indregne den forurening, som produktionen af selve bilen, “koster”. Især produktionen af batteriet af en miljøsynder af de store. Til regnskabet skal man yderligere lægge den CO2-udledning, der sker, hvis ikke den strøm, der bliver brugt på at lade elbilen, kommer fra vedvarende energikilder, som fx. vindmøller eller solceller.

Målet i danmark er, at vi i 2050 skal være uafhængige af fossile brændstoffer, men mange af de danske elkraftværker kører stadig på fx. kul eller andre ikke miljøvenlige brændstoffer.

I diagrammet nedenfor kan du se andelen af de forskellige typer for energikilder, de danske elkraftværker benytter.

Der er dog ingen tvivl om, at elbilen er et langt bedre alternativ til en benzin- eller dieselbil hvad CO2-udledning og miljøpåvirkning angår. Og der er heller ingen tvivl om, at der fremadrettet stadig vil være fokus på at skabe en mere bæredygtig produktion af både biler og batterier, samt en større del af energikilderne til strømforsyning vil komme fra vedvarende energi.

Følg @unsplash

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .